Achterhoekse innovatiereis naar Silicon Valley


Achterhoekse innovatiereis naar Silicon Valley

Silicon Valley, in de Amerikaanse staat Californië, is hét hart van de technologische ontwikkeling. Veel grote tech-bedrijven zijn hier ontstaan of inmiddels gevestigd, zoals Apple, HP en Google. Start-ups van over de hele wereld komen er naartoe om hun geluk te beproeven. Onlangs gingen onze directeur Bert Smeitink en eigenaar Alfred Uytdewilligen op 'innovatiemissie' naar deze plek. Samen met 18 andere Achterhoekse ondernemers reisden ze af naar dit trefpunt voor creatieve breinen en hun mogelijke geldschieters. Doel: ideeën opdoen en leren van de manier waarop ze daar steeds blijven vernieuwen.

Het was voor Alfred niet de eerste keer dat hij de metropool bezocht. Zo'n 20 jaar geleden was hij ook in Silicon Valley, wat hem nu vooral nieuwsgierig maakte naar wat er in die tijd veranderd is. Beide heren hadden grote verwachtingen van de innovatie en vernieuwing op deze plek, en ze werden niet teleurgesteld. Alfred: "Ik had niet gedacht dat het zó extreem zou zijn. We zijn bijvoorbeeld bij een 'innovatie platform' geweest dat start-ups begeleidt. Zij krijgen wel 1.000 ideeën per jaar te verwerken, waarvan er maar 25 worden uitgewerkt. En zij zijn slechts één van de vele bedrijven voor startende ondernemers, dus de hoeveelheid aan ideeën is gewoonweg niet te bevatten. De regio werkt dan ook als een magneet voor zowel investeerders als innovators over de hele wereld."

Smart Industry, IOT en de cloud
Welke trend de gemoederen in Silicon Valley momenteel bezighoudt, werd al snel duidelijk. "Smart Industry, The Internet Of Things en het werken in de cloud zijn heel belangrijke ontwikkelingen. Wij zien dit bij CAD2M en dddrop gelukkig ook, dus we kregen vooral bevestiging dat we op de goede manier bezig zijn," aldus Alfred. Bert vult aan: "Tijdens ons bezoek aan Adobe werd verteld hoe belangrijk de omschakeling naar het werken in de cloud is. Dit was voor mij geen verrassing: SOLIDWORKS is hier al langer mee bezig. Daarnaast gebruiken we ook zelf de programma's van Adobe in de cloud. Toch zag ik dat het bij sommige medereizigers wel de ogen opende." Wat Alfred tijdens de bedrijfsbezoeken ook opviel was de manier waarop tegen het ontwikkelproces wordt aangekeken: "In Nederland blijven we aan ons product sleutelen totdat we 100% tevreden zijn, en vervolgens zetten we het in de markt. In Sillicon Valley geldt het credo: 'Als jouw eerste product naar tevredenheid is, dan ben je te laat de markt in te gaan'. Hier gelooft men dat je een nieuw product of dienst zo snel mogelijk moet lanceren, om feedback van klanten te krijgen. Zo kan je steeds blijven doorontwikkelen, totdat het helemaal voldoet aan de wensen van jouw klanten. Wat dat betreft zijn we met de dddrop 3D printer de juiste weg ingeslagen. Hierbij hebben we ook al in een vroeg stadium onze klanten betrokken, om zo hun input te kunnen gebruiken in de verdere ontwikkeling."


Bert (l) en Alfred bij de 'geboorteplaats' van Silicon Valley: de schuur waarin Hewlett-Packard in 1939 werd opgricht.

Mindset
"Wat ik nog het meest frappant vind, is het verschil in perceptie van succes. In Europa ben je succesvol als je geld verdient, winst maakt. In Silicon Valley wordt jouw succes afgemeten aan hoeveel geld van investeerders je hebt binnengehaald. De meeste bedrijfjes worden dan ook opgestart met als doel om overgenomen te worden door één van de grote jongens," aldus Bert. "De mindset is gewoon heel anders dan de onze. Wij zien al snel beren op de weg, terwijl zij er gewoon voor gaan. Medereiziger Rob Adams van het bedrijf Six Fingers verwoordde het heel treffend: 'wij zijn aan het schaken, terwijl ze in Silicon Valley Angry Birds spelen'. Wij Nederlanders denken altijd lang en tactisch na voordat we iets doen, terwijl de Amerikanen gewoon beginnen te schieten, in de hoop dat ze iets raken".

Wat de mannen het leukste vonden aan de reis? Het samen onderweg zijn met mede-ondernemers staat hoog op het lijstje. Bert: "Het was een erg leuke groep en we hadden goed contact onderling. Je praat over hoe iedereen de reis beleeft, waardoor je soms je eigen visie ook weer wat bijstelt". Alfred vult aan: "Iedereen probeert dezelfde vertaalslag te maken, waardoor je toch een soort bondgenoten bent van elkaar. De contacten die we hebben gelegd, maken het samenwerken in Nederland makkelijker en laagdrempeliger. En dat is óók wat Smart Industry is."

Blogoverzicht